06-18919031 info@letsspark.nl
Selecteer een pagina

Ik heb al eerder eens een blog geschreven over mijn haat-liefde verhouding met ademhaling.
Vooral met hardlopen komt dit naar boven. Inmiddels heb al ik heel wat boeken verslonden over hardlopen, ademhaling en trainingschema’s… Er wordt ook veel geschreven over het trainen met hartslagzones. Interessant vind ik en dus wilde ik er meer over weten. Want door binnen de onder en bovengrens van een hartslagzone te trainen, wordt die specifieke zone verbeterd. Dat betekent dat je bij een lagere hartslag meer inspanning kan leveren in die zone waardoor je dus vooruitgang boekt.

Hartslagzones & brandstof
Bij een omslagpuntmeting/ inspanningstest worden je verschillende hartslagzones D0 tot en met D5 berekend. Deze zijn belangrijk om te weten welke training je doet in welke hartslagzone. Ook is er een verband tussen in welke hartslag zone je “zit” en welke brandstof (vetten en/of suikers) je inzet. Sportrusten heeft een heel handig plaatje inclusief uitleg over het trainen in hartslagzones en waarom je dus soms op een D2, D3 of zelfs D4 zone wil trainen: https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Ok, dan weet ik dat en dan?
Voor mij werd het hierdoor duidelijk dat het heel goed voor mijn lichaam is om regelmatig een training op D2 niveau te doen. Als ik hardloop voelt dat echt als een heel ontspannen rondje. Ik weet nu ook dat het heel effectief is voor heel veel andere zaken zoals goed slapen, meer concentratie en een fit brein. Het is ook een ideale zone om in te trainen als je wat gewicht wilt verliezen. Maar ik ben ook een hardloper en wil bij een 10 km loop ook graag een tikje sneller dan mijn vorige tijd. Dus nu weet ik welke trainingsprikkels ik mijn lichaam moet geven, waardoor ik effectiever train.

Hartslagzones & Spark Sport
Als je leest over trainen in hartslagzones was ik geneigd om te denken dat dit alleen maar geldt voor hardlopen. Maar nee, je hebt namelijk ook een verhoogde hartslag bij de trainingen van Spark Sport. Afhankelijk van het soort training – en dus een andere intensiteit – zit ik in een andere hartslagzone. Zo zit ik bij de Interval vaak in zone 3, Tabata varieert tussen 2 en 3. En Core 2. Hierdoor kan ik dus een goed schema maken afhankelijk van mijn (sport)doel.

Wil jij ook effectief trainen? Doe mee met de omslagpuntmeting!
Wil jij ook meer weten over effectief trainen en welk schema bij jouw doel past? Doe dan op zondag 19 januari mee met de omslagpuntmeting. Samen met Maarten de Jong van EnergizeMe bepalen we tijdens een veldtest jouw persoonlijke zones en maken we daarna het schema zodat jij optimaal en effectief traint!

Over Caroline
Ik ben coach bij Spark Sport en ben vervend buiten-sporter. Sporten en bewegen zit in mijn DNA. Hardlopen, “Sparken” en in de winter Skiën. Door het buiten trainen krijg ik volop energie. Ik word sterker, slaap beter en zit lekkerder in mijn vel. Daarnaast ben ik bewust bezig met voeding en leefstijl. In stilzitten en ontspannen ben ik nog wat minder goed .